Türkiye'de Forma Satışları & Getirileri

Türk futbolunun her daim gündemde olan konulardan birisi kulüplerin forma satışları. Özellikle son 6-7 yıldır Türkiye liginde etkin kulüp yönetimlerinin gelir kalemi olarak göstermek ve PR çalışması yapmak adına sıkça başvurduğu konuların başında geliyor forma satışları ve dolayısıyla merchandising gelirleri. Zaten araştırma, doğruyu aktarma gibi bir dürtüsü olmayan medyanın da işine gelen bir husus bu, asparagas transfer haberlerine destek noktası oluşturmak konusunda. İşin aslı ise bildiğiniz gibi bu şekilde değil pek.

İstanbul takımlarının formaları 85-90 TL arası fiyatlardan satılmakta bu sezon kulüplerin store'larında ve kabul etmek gerekir ki Türkiye'deki gelir dağılımına bakarsanız bu ücreti bir formaya vermek birçok insanın bütçesini sarsacak cinsten. İnsanların bu ücretleri vermelerinin tek sebebi kulüplerine maddi olarak katkı yapmak istemeleri ancak soru işareti burda başlıyor. Sizce bu 90 TL'nin ne kadarı kulüplerin kasasına giriyor dersiniz? 50? 40? 30? Bunların hepsi gerçeğin yanında fazla iyimser tahminler olarak kalıyor. Bu verilen 90 TL'den kulüplere kalan miktar cebinizden çıkanın %15'i zor ediyor. Bu konu hakkında benzer bir yazıyı zamanında İbrahim Altınsay yazmıştı, yanılmıyorsam şu yazısıydı. Özellikle transfer fetişizmi içinde forma satışı maskesine fazla aldanmamak adına çok değerli bir yazıydı, okunması tavsiye olunur.

Burdan çıkarmamız gereken ana fikir forma almayalım, aldırmayalım değil elbette, aksine bu gerçeğin bilincinde de olsak forma alıyor olmamız gerekiyor zira store'ların hedefleri üzerine kurduğu ana ürünler doğal olarak formalar. Bir store'un başarısı forma satış rakamlarından ölçülüyor, bunun yanında kabul etmemiz gerekir ki takımımızın formasını sırtımızı geçirince duyduğumuz aidiyeti, mutluluğu bize verebilecek başka bir şey yok. Sırf bu yüzden dahi forma almaya değer zaten, onu bir kenara koyuyorum. Söylemek istediğim yönetimlerin de alttan alta desteklediği bu çığırtkanlığa biraz daha realist bakmak ve kulübümüze daha iyi katkı yapmak istiyorsak o store'a senede bir kez gidip forma alıp çıkmaktan daha fazlasını yapmak gerekiyor. Atkı alalım, tişört alalım, formanın üstüne üşüdüğümüzde giyeceğimiz kapşonlu bir sweatshirt alalım, bütçemize hangisi uyuyorsa o ürünü alalım ama formanın yanına bir şeyler ekleyelim mutlaka...

Bu Yazıyı Paylaş!

Bookmark and Share

11 yorum:

Turan dedi ki...

Olur mu yahu.. Fener her sene 5 tane adam alıyor forma satarak. :)

Unknown dedi ki...

Evet forma satışlarının az bir yüzdesi takımlarımıza gidiyor olabilir. Ancak gözden kaçırmamak gereken nokta şu: peki neden takımlarımız daha büyük bir yüzde kazanacakları kendi formalarını kendileri yapmıyorlar ya da başka bir deyişle neden Fenerbahçe bir ara denediği fason forma işini bıraktı? Cevabı forma üreticilerinin verdiği nakit sponsorluk parasında. Özellikle sezon başında gelen sıcak para baldan tatlı tabii. Dolayısıyla bir kulübün ne kadar çok forma satma potansiyeli varsa alacağı nakit sponsorluk parası da o kadar çok olur. Bu sözleşmeler belirli aralıklarla yenilendiğine göre (ve Adidas hangi takımın formasının ne kadar sattığını bildiğine göre) taraftarın orjinal forma almasının kulübe -dolaylı yoldan da olsa- %15'den daha fazla katkısı olduğu söylenebilir diye düşünüyorum.

Ozan dedi ki...

göztepe kendi markası olan gozza ile çok iyi bir başlangıç yaptı. tasarımı ve üretimini kendisinin yaptığı gozza marka forma, atkı, eşofman vs ürünlerle geçen sene 3 istanbul takımından sonra en yüksek ciroya ulaşan kulüp oldu.

Unknown dedi ki...

Bu konu biraz muallak. Açıkçası ben payın %15 olduğunu düşünmüyorum zira taraftar dernekleriyle %30-40 gibi kar ortaklığıyla çalıştıklarını biliyorum forma satışlarında. Burada ticari sır olduğu için bazı rakamlar açıklanmıyor olabilir ama %15'inin kulübe gittiğine katılmıyorum ben. Şahsi görüşüm en az yarısının kulübe gittiğidir.

pclion dedi ki...

Ata abi, bu benim kendi fikrim değil, yetkili bir ağızdan birebir öğrendiğim bir konu. Yüzdeden ziyade belli bir rakam kalıyor kulübe ancak rica üzerine o rakamı yazamıyorum buraya, yüzde üç aşağı beş yukarı benzer bir rakam veriyor zaten. Katılmadığın kısmı tam anlamayamadım o yüzden, bir fikir değil bu yazdığım sonuçta. Yanlış olduğunu düşünüyorsan bilemem elbette ama bu kendi kendime uydurduğum bir rakam değil, onu söyleyeyeyim...

TA dedi ki...

hiç sivil bir yazı değil.

pclion dedi ki...

Sivil derken anlayamadım, biraz açar mısın? Benimkisi tamamen bir taraftar refleksidir, o kadar. Uzun süredir merak ettiğim bir konuydu, öğrenmişken paylaşmak, üstüne bir şeyler karalamak istedim. Kastettiğiniz bir rica yazısı olup olmadığıysa kesinlikle alakası olmadığını söyleyebilirim. Kimsenin de en ufak bir yönlendirmesi olamaz, o konuda içiniz rahat olabilir...

TA dedi ki...

yönlerdimeyi tabii ki kastedmiyorum.yazının içeriği ilgili söyledim.görüşlere saygım var.

Unknown dedi ki...

Uğur sen tabiiki doğru söylüyorsun ama sana söyleneni söylüyorsun. Ben de diyorum ki her yetkili ağız 1e1 doğruyu söylemeyebilir.

BT dedi ki...

%15 doğru değil.

pclion dedi ki...

Yüzde diye bir şey olmadığını, forma başına belli bir ücret alındığını söylemiştim yorumlarda. Benim bildiğim bu şekilde, formaların tahmin edildiği kadar bir getirisi yok ve büyük bir kısmı üretici firmaya ve üretimden storelara gelene kadar geçen süreçteki dağıtıclara gidiyor. Eğer bildiklerim yanlışsa doğrusunu öğrenmek isterim...

Related Posts with Thumbnails